Czy olej kokosowy naprawdę czyni cuda?

Czy olej kokosowy naprawdę czyni cuda?

Olej kokosowy jest olejem roślinnym, który powstaje poprzez tłoczenie miąższu orzechów palmy kokosowej. Palma kokosowa w krajach położonych w regionie Pacyfiku nazywana jest ?drzewem życia?, a jej owoc jest najczystszym, pełnowartościowym pokarmem stosowanym jako istotne źródło pożywienia wpływającego na zdrowie i dobre samopoczucie. Olej kokosowy zawiera dużą ilość nasyconych kwasów tłuszczowych (ok. 90%), w tym: około 44% kwasu laurynowego , do 18% kwasu mirystynowego, 11% kwasu palmitynowego, od 5 do 11% kwasu kaprylowego, od 4 do 9% kwasu kaprynowego, 6% kwasu stearynowego; jego jedyny jednonienasycony kwas tłuszczowy to kwas oleinowy (około 7%) i jedyny wielonienasycony kwas tłuszczowy - kwas linolowy (ok.2%). Ponadto zawiera witaminy B1, B2, B3, B6, C, E, kwas foliowy, a także potas, wapń, magnez, żelazo, fosfor i cynk.

Spór zwolenników i przeciwników stosowania oleju kokosowego toczy się właśnie wokół zawartości nasyconych kwasów tłuszczowych. Przeciwnicy twierdzą, że tłuszcze nasycone powodują gromadzenie się złogów tłuszczowych w tętnicach, wpływając na podwyższenie poziomu cholesterolu przyczyniając się do ryzyka rozwoju chorób układu krążenia. Dietetycy przestrzegają przed nadmiernym spożyciem nasyconych kwasów tłuszczowych , które znajdują się nie tylko w oleju kokosowym, ale też w mięsie i tłuszczach pochodzenia zwierzęcego.

Zwolennicy podkreślają , że wprawdzie olej kokosowy składa się w przewadze z nasyconych kwasów tłuszczowych ale sekret leczniczego działania kokosu tkwi w budowie molekuł kokosowego tłuszczu. Cechą wyróżniającą kwasy tłuszczowe oleju kokosowego i decydującą o sposobie wykorzystania ich przez organizm po spożyciu jest długość łańcucha. Powszechnie stosowane w kuchni nasycone kwasy tłuszczowe charakteryzują się długimi łańcuchami stąd też ich spożywanie jest niekorzystne dla zdrowia. Olej kokosowy składa się z kwasów o średnich łańcuchach MCFA co sprawia, że organizm nie musi rozbijać go na krótsze fragmenty, w komórce jest on nie tylko źródłem energii ale również przyczynia się do poprawy metabolizmu. Tłuszcze nasycone podnoszą zarówno dobry jak i zły cholesterol ale nie powodują złogów tłuszczowych w tętnicach. Wysoki poziom cholesterolu w wielu przypadkach jest spowodowany nieprawidłową czynnością tarczycy, stresem oraz nadmiernym spożyciem cukrów.

Nasz organizm potrzebuje nasyconych kwasów tłuszczowych, aby zachować zdrowie, dobre samopoczucie i młodość. Tłuszcze nasycone stanowią co najmniej 50% w błonach komórkowych ? są składnikiem fosfolipidów w każdej komórce -obniżają poziom lipoprotein we krwi, co prowadzi do ochrony przed chorobami serca; chronią wątrobę przed toksynami; mają właściwości przeciwgrzybiczne i pozwalają na zmniejszenie przerostu drożdży Candida, przyczyniają się do prawidłowego wykorzystania kwasów omega 3; wpływają korzystnie na pracę serca.

Olej kokosowy można uznać mianem naturalnego antybiotyku nie naruszającego flory bakteryjnej organizmu o właściwościach antyoksydacyjnych, antyseptycznych, przeciwbakteryjnych. Ponadto - wspiera leczenie schorzeń skórnych, jak np. atopowe zapalenie skóry, łuszczyca, egzema, trądzik, niewielkie rany, wspomaga leczenie cukrzycy, schorzeń jelita grubego, osteoporozy, tarczycy, otyłości, poprawia wchłanianie wapnia i magnezu, wspomaga rozwój mocnych kości i zębów, chroni przed osteoporozą.

Olej kokosowy jest tłuszczem, który działa jak węglowodany, jeśli chodzi o paliwo dla mózgu. W związku z tym stosuje się go również jako naturalną profilaktykę i leczenie takich dolegliwości jak choroba Alzhaimera.

W sklepach dostępne są dwa rodzaje oleju kokosowego: olej kokosowy rafinowany tzw. bezwonny oraz nierafinowany olej tłoczony na zimno (extra virgin), o delikatnym kokosowym zapachu. Olej tłoczony na zimno ma wyższe właściwości prozdrowotne. W kuchni olej kokosowy służy do smażenia, jako dodatek do pieczywa, ciast oraz sałatek. Wysoka temperatura dymienia ? powyżej 200 °C sprawia, że jest bardzo stabilny podczas smażenia w wysokich temperaturach, nie wytwarza szkodliwych produktów ubocznych, jest całkowicie nietoksyczny, nie pali się, nie jełczeje, nie zawiera utleniających się kwasów tłuszczowych, w przeciwieństwie do innych olejów roślinnych.

Olej kokosowy stanowi składnik mydeł oraz kosmetyków do pielęgnacji skóry i włosów. Działa rzeciwstarzeniowo ? odżywia i nawilża skórę, dobrze się wchłania, neutralizuje wolne rodniki, zapobiega powstawaniu plam starczych i stanowi naturalną ochronę przed promieniowaniem UV. Znakomicie nadaje się do pielęgnacji włosów i skóry głowy ? nawilża włosy (zwłaszcza końcówki), wzmacnia cebulki i pozwala zwalczyć łupież. Może służyć również jako naturalny środek do demakijażu.

Wprowadzenie oleju kokosowego do swojej diety niewątpliwie przyniesie wymierne efekty. Przeważająca część z nas może z powodzeniem stosować 3- 4 łyżek dziennie oleju kokosowego. Należy przy tym pamiętać , że nie powinien on całkowicie zastąpić innych źródeł tłuszczów, tak by nasza dieta była jak najlepiej zbilansowana.

Leave a Reply

* Name:
* E-mail: (Not Published)
   Website: (Site url withhttp://)
* Comment:
Type Code